Trots att vi skidåkare anser oss vara logiskt tänkande och rationella varelser finns det en rad, djupt underliggande och högst mänskliga orsaker bakom vårt beslutsfattande på berget. Även om vi tror att vi agerar och tänker logiskt så har vi underliggande instinkter och nedärvda beteenden och tankemönster som spelar en mycket större roll än vad vi själva tror.
I grunden ligger det vi kallar för reptilhjärnan. När den får bestämma fritt så blir besluten gärna känslosamma snarare än rationella och det handlar om basala mänskliga faktorer, våra beslutsmönster som leder till ökad risktagning och ökar sannolikheten för olyckor.
Man brukar prata om den engelskspråkiga förkortningen FACETS när det kommer till dessa faktorer och de är bra att känna till och prata om inom din skidåkande krets.
Vad är FACETS?
F – Familarity – Gammal vana
A – Acceptance – Grupptryck
C – Commitment/Consistency – Tunnelseende
E – Expert halo – Auktoritetstro
T – Tracks/Scarcity – Konkurrens
S – Social facilitation – Social underlättnad
Familarity – Gammal vana
Jag har åkte det här åket hur många gånger som helst, det brukar alltid gå bra.
Vi hart gjort detta innan och tror därför att det är rätt. Man tar helt enkelt kommande beslut på historisk erfarenhet utan att väga in aktuella förhållanden.
Acceptance – Grupptryck
Alla andra ska ju åka det här åket, då måste jag också göra det.
Vår plats i flocken är viktig, vi vill inte bli utstötta. Detta kan påverka gruppmedlemmar som tar risker samtidigt som de söker respekt från sina kamrater.
Grupper med en blandning av män och kvinnor tenderar att fatta mer riskfyllda beslut än enbart manliga eller helt kvinnliga medlemmar.
Commitment/Consistency – Tunnelseende
Alltså, det här åket kommer att bli så fett. Puder över öronen, det kommer se grymt ut på GoPron.
Vi får tunnelseende i beslutsfattandet och fortsätter trots att annat talar emot. Man har planerat för ett visst åk under flera veckor och nu kommer ett bra väderfönster eller ett stort snöfall.
Expert halo – Auktoritetstro
Men hen där borta är ju sponsrad, då måste det vara säkert att åka här.
Vi bedömer andras expertis på vaga grunder, till exempel ålder, utbildning, utseende, status eller karisma.
Om du får en dålig känsla, försök att fråga nyfiket: ”Vad är anledningen till att vi väljer att åka skidor här?” Fråga om du är osäker. Berätta alltid hur du känner inför det här åket.
Vem litar du på?
Tracks/Scarcity – Konkurrens
Om vi inte åker här nu kommer det vara helt uppspårat i eftermiddag.
Vi upplever att utbudet är mindre än efterfrågan och så börjar vi tävla om det. Som förstaspår på berget en fin puderdag med blå himmel. Gruppen kommer ibland att känna press att ta sig ut och snabbt köra upp de bästa åken eftersom de tävlar med andra grupper i offpisten. Att se andra människor lägga spåren före dig kan leda till förhastade beslut.
No friends on a powder day? Tvärtom! Vi är alla vänner på en puderdag.
Social facilitation – Social underlättnad
Det är ju redan spår här, det är lugnt.
När vi ser att nån annan gör nåt så rättfärdigar det att vi själva gör det även om alla varningssignaler säger att vi inte borde göra det.
Människor åker medvetet bättre när de vet att andra tittar och tar även andra risker. Det kan få gruppen att åka en linje utanför sin komfortzon för att visa upp sig för andra grupper i området.
Slutsats
Vilka mänskliga faktorer har du lättast att falla för?
Lär dig att tolka dina egna och din grupps signaler och du har bättre chans att ta ett bra beslut.
Checklista
- Ha högt i tak och prata i gruppen, det är inte alltid lätt att se sina egna brister.
- Se till att alla i gruppen är med på besluten som tas.
- Ta beslut på kunskap och undvik gissningar eller rykten.
- Inse att vanans makt är otroligt stark.